Traci Lords

Traci Lords

Door:
-
Op:
-

Maar de superster van 21 heeft een geheim. Ze is geen 21 jaar, zoals ze zelf beweert. Ze was pas 15 jaar oud, toen ze haar eerste pornofilm maakte! En zodra dat geheim bekend wordt, betekent dat bijna het definitieve einde van de Amerikaanse porno-industrie.

Traci Lords, geboren als Nora Louise Kuzma (Steubenville, 7 mei 1968), ook bekend als Traci Elizabeth Lords en Tracy Lords, is een Amerikaanse filmactrice en zangeres. Ze verkreeg allereerst bekendheid door haar minderjarige optreden in pornografische films en in Penthouse (ze was 15 jaar oud in haar eerste film), later werd ze een televisie- en B-filmactrice.

Biografie

Nora Louise Kuzma werd geboren in Steubenville (Ohio) bij haar vader Louis Kuzma (van Oekraïense afkomst) en haar enigszins geestelijk labiele moeder Patricia Kuzma. Er wordt gezegd dat haar artiestennaam een eerbetoon is aan Katherine Hepburns rol als Tracy Lord in The Philadelphia Story of afkomstig is van de voornaam van haar beste schoolvriendin Traci en haar achternaam van haar favoriete acteur van Hawaii Five-O, Jack Lord, is.

Op haar twaalfde verhuisde ze met haar moeder en drie zussen naar Lawndale (Californië), weg van haar schofterige, aan alcohol verslaafde vader. In 1983 begon ze aan de Redondo High School, had een abortus waar ze zelf voor betaalde, onderging een zenuwinzinking en liep van huis weg. Terwijl ze bij haar moeders ex-vriend leefde, die als haar stiefvader figureerde, gebruikte ze een geboortecertificaat van een vriend om een vals identiteitsbewijs te verkrijgen waar ze tweeëntwintig op is en verkreeg op deze manier toegang tot de pornoindustrie op vijftienjarige leeftijd (de Amerikaanse wet staat actieve porno toe vanaf 18 jaar). Traci begon in de pornowereld bij Jim South bij the World Modeling Agency in Sherman Oaks, met de aangenomen naam: Kristie Elizabeth Nussman.

Minderjarige

Kort daarna poseerde ze voor wijdverspreide volwassenentijdschriften, voor Penthouse in dezelfde editie van september 1984 waarin Miss America 1984, Vanessa Williams, poseerde. Ze begon daarna al snel in pornofilms te spelen. Haar eerste film was “What Gets Me Hot!” gevolgd door “Those Young Girls” en “Talk Dirty To Me Part III”, allemaal gemaakt in de eerste helft van 1984. Lords’ jonge verschijning en enthousiaste seksuele prestaties lanceerde haar tot het sterrendom. Tegen de tijd dat ze 18 was, had Lords in 100 pornofilms meegespeeld. Lords brengt echter in haar autobiografie naar voren dat ongeveer 80 van die films waren samengesteld uit overgebleven en bewerkt materiaal van de originele 20 films die geschoten waren.

In 1984 was Ronald Reagan voor de tweede keer tot president van de USA gekozen. Hij dankte zijn herverkiezing mede aan de streng Protestant-Christelijke Amerikanen, een bevolkingsgroep die fel stelling nam tegen de porno-golf die het land overspoelde. Mede door hun invloed gaf de Amerikaanse justitie in 1986 hoge prioriteit aan de bestrijding van porno.

Tegen die tijd was Traci Lords, wier films ongeveer tien keer beter verkochten dan die van andere beroemde porno-actrices, uitgegroeid tot het boegbeeld van de Amerikaanse porno-industrie.

In mei 1986 ontdekten autoriteiten dat ze minderjarig was gedurende het maken van de films en arresteren haar, samen met de eigenaars van haar filmagentschap en X-citement Video, Inc. (Zie United States v. X-Citement Video.)

Gezien de anti-porno-politiek van de regering Reagan ontketende de Amerikaanse justitie een ware heksenjacht. Iedereen die met de minderjarige Traci Lords porno had gemaakt, acteurs, actrices, regisseurs, filmers en producenten, kreeg het Spaans benauwd. Diversen van deze mensen belandden hierdoor in de gevangenis.

De daaropvolgende rechtsvervolging tegen de agentschappen kostte de porno-industrie miljoenen dollars aangezien de wet hen verplichtte honderden of duizenden video’s, films en tijdschriften van haar uit de winkelschappen te verwijderen om de aanklacht wegens kinderporno te ontlopen. Deze ernorme schade leidde zelfs tot diverse faillissementen.

In haar boek beschuldigde Lords de filmproducenten en de media van hypocrisie, volgens haar zeggen is de pornoindustrie juist rijker geworden door de publiciteit van het schandaal, ook al klaagden ze over het grote verlies aan geld dat ze leden door het vernietigen van haar illegale films. Lords voelde zich ook uitgebuit door verslaggevers, die gecensureerde beelden uit haar onwettige films gebruikten. Lords zelf is nooit vervolgd, aangezien ze als minderjarige niet in staat was goedkeuring te verlenen voor seksuele verrichtingen op film voor geld. In plaats daarvan werden de agenten en producenten die haar valse identiteit accepteerden vervolgd en mensen die aangesloten waren bij de films in kwestie ondervonden problemen inzake legaliteit voor jaren. Uiteindelijk was the Justice Department gedwongen alle beschuldigingen te verwerpen toen het bekend werd dat het valse ID dat Lords had gebruikt om de porno-industrie te duperen een Amerikaans paspoort van de naam Traci Lords was.

Zoals zoveel sterretjes van die tijd kreeg Lords salaris betaald voor haar verschijningen in pornofilms maar verkreeg niet de rechten van die films. Volgens haar autobiografie verdiende ze in totaal $35.000 aan de films, inclusief de $5.000 die ze ontving voor haar verschijning in Penthouse. Het meeste van dit geld is aan drugs gespendeerd. Ook ging het geld uit naar een zwarte Corvette die haar vriend daar later bij optelde. Voor haar laatst paar films vormde haar veel oudere vriend, Stewart Dell, en zij de “Traci Lords Company” waar haar vriend de films produceerde. Lords ontving een gering salaris maar verkreeg ook rechten over deze films. Slechts één van deze films, “Traci, I Love You”, werd geproduceerd na haar achttiende verjaardag en maakt het de enige film die nog legaal verkrijgbaar is in Amerika. Later, na haar arrestatie verkocht Lords haar rechten van deze film voor $100.000. Dit heeft geleid tot beschuldigingen dat Lords zelf de autoriteiten heeft getipt om te zorgen dat ze niet zou worden vervolgd terwijl ze wel profiteert van de film. Er is hier echter nooit bewijs voor gevonden. Lords ontkent deze beschuldigingen in haar autobiografie en beweert dat ze niet vrijwillig haar rechten heeft verkocht aangezien ze in die tijd probeerde een serieuze actrice te worden en niet wou dat een van haar oude films nog verkrijgbaar was. Ook schrijft ze dat ze niemands echte naam wist of wie welke film produceerde en niet zulke informatie aan de FBI heeft geleverd. De FBI-agenten reageerden geërgerd toen ze hen geen informatie kon leveren die ze wilden. Ze zegt dat de agenten haar voor drie jaar hebben gecontroleerd.

De officier van justitie verklaarde dat Lords het slachtoffer was van een manipulatieve industrie gesteund op het feit dat ze ten tijde onder invloed van drugs was en gedwongen werd niet toegestemde handelingen te verrichten. Maar industrie-ingewijden Ron Jeremy, Ginger Lynn en Tom Byron zeggen dat ze haar nooit drugs zagen gebruiken en dat ze volledig bewust was van haar handelingen ook al kon ze als minderjarige niet wettig toestemmen. Terwijl Lords de pornowereld openlijk afkeurt blijft ze haar pornonaam houden en maakt ze die zelfs tot haar wettige naam. Ze schrijft: “Ik kies ervoor niet meer te vluchten. Ik heb het verworven door wettig mijn naam in Traci Elizabeth Lords te wijzigen. Dat is wie ik was en wie ik ga zijn.” Lords verklaart dat ze niet probeert te vluchten voor het verleden door te vertellen aan Oprah Winfrey: “Ik ontdekte dat je rennen maar niet kan vluchten”.

Een nieuw begin

Van 1986 tot 1988 leefde Traci Lords teruggetrokken. Ten eerste omdat ze zich door een psychotherapeut liet oplappen. Gezien haar ongelukkige jeugd en alles wat volgde, getuigt het van haar zeer sterke karakter dat zij er bovenop is gekomen.

Ten tweede leefde Traci teruggetrokken om de maffia te ontlopen. De Amerikaanse maffia had grote financiële belangen in de Amerikaanse porno-industrie; we zagen hierboven hoe zwaar die door Traci werden beschadigd. Zodoende zullen er momenten zijn geweest waarop Traci Lords voor haar leven vreesde.

Lords begon in conventionele films te spelen en verscheen in verscheidene B-films. Op 18-jarige leeftijd begon ze te studeren aan het Lee Strasberg Theatre Institute, en kort daarna verscheen ze in de nieuwe versie van Roger Cormans cultfavoriet “Not Of this Earth”. In 1990 werd ze toegevoegd aan de cast die bestond uit Johnny Depp, Ricki Lake en Iggy Pop in Cry Baby van John Waters; ze speelde de rol van Wanda Woodward. Andere films waarin ze verscheen zijn Blade, Extramarital, Black Mask 2: City of Masks en Chump Change. De laatste bezorgde haar de prijs voor beste actrice bij the U.S. Comedy Arts Festival.

Naast films heeft Lords ook haar opwachtingen gemaakt in verscheidene tv-series zoals Married… with Children, MacGyver, Highlander, Tales from the Crypt, Hercules, Gilmore Girls en Will & Grace gepaard met andere series, met terugkerende rollen in Profiler, Roseanne en Melrose Place. Van eind 2000 tot 2001 verscheen Lords in de door Francis Ford Coppola geproduceerde sci-fi-serie First Wave waarin ze Jordan Radcliffe speelde, nieuwste lid van een groep genaamd Raven Nation die tegen buitenaardse wezens vecht.

In de negentiger jaren begon Lords ook een zangcarrière te ontwikkelen. Ze zong de vocalen op de single “Little Baby Nothing” van de Manic Street Preachers en verscheen in muziekvideo’s van andere artiesten en groepen. In 1995 maakte Lords haar solodebuut in samenwerking met Juno Reactor en Jesus Jones’ Mike Edwards met de cd genaamd “1000 Fires”. The Juno Reactor produceerde de eerste single genaamd “Control” en het bleek een groot succes, het bereikte de nummer 2 van the Billboard Dance Charts. De single “Control” werd gebruikt in de naar film bewerkte game Mortal Kombat uit 1995, dat het liedje instrumentaal speelde. “Fallen Angel”, de tweede single van het album verkreeg veel aandacht door zijn remixen (“Honeymoon Stitch Mix”) werd geproduceerd en geremixt door Chad Smith en Dave Navarro. De video voor “Fallen Angel” werd geregisseerd door Stéphane Sednaoui die ook de populaire video’s van de Red Hot Chili Peppers “Give It Away” en Madonna’s “Fever” regisseerde.

Lords keerde in 2004 terug naar de muziekwereld met een nieuwe, onafhankelijke opname, de tweekantige A-zijde “Sunshine”.

In 2003 publiceerde ze haar autobiografie: “Traci Lords: Underneath It All” (ISBN 0-06-050820-5), die het tot New York Times-bestsellerslijst schopte. In december 2003 schreef en regisseerde Lords een korte film met Fox Searchlab genaamd Sweet Pea, uitgebracht en verschenen op filmfestivals in 2005. De film is losjes gebaseerd op een ervaring vermeld in haar autobiografie; een tienermeisje wordt overvallen door twijfel na te zijn verkracht door haar vriend.

Persoonlijke leven
Lords is momenteel (2007) in verwachting van haar eerste kind, een jongetje, van haar derde man Jeff Lee.

 

 

Geen reacties

Laat een reactie achter

Hieronder kun je jouw reactie achterlaten. We zullen je emailadres niet publiceren.